پست های پیشنهاد شده

486x306_072705photo_2016-04-16_11-15-16.jpg

 

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر لزوم گران کردن بازیهای خارجی برای توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری در حوزه بازی های ایرانی تاکید کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، جواد امیری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپی رایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازی های رایانه ای عملا توجیه اقتصادی برای شرکت های ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکت های خارجی در پسابرجام ، از طریق شرکت های اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، به عنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.

 

 

وی ادامه داد: در مرحله دوم خودمان یک کپی رایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازی های خارجی را به شرکت ها واگذار می کنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازی ها که قرار است انتشار بین المللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه 20 بازی انتخاب می شود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارائه می دهند و به ازای هر 500 هزار تومان که در زمینه حمایت از بازی های رایانه ای سرمایه گذاری کردند، کوپن مجازی دریافت می کنند، برای بازی ها پیشنهادات خود را ارائه می دهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده می شود.

 

 

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره مزایده میان شرکت ها برای واگذاری بازی های خارجی توضیح داد: اواخر سال 94 شیوه نامه ای به موسسات و شرکت های مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزئیات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوه نامه این بود که ناشرین مجاز چراغ راهی برای سال 95 پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامه هایشان را تنظیم کنند.

 

 

امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازی های خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازی های خارجی با بهترین کیفیت با نازل ترین قیمت در بازار توزیع می شود ولی بازی های ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازی های خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکست خورده است.

 

 

وی در ادامه اظهار کرد: بازی های روز خارجی در دنیا کمتر از 60 دلار عرضه نمی شود اما همان بازی به فاصله 24 تا 48 ساعت در بازار ایران به قیمت 2000 تومان به فروش می رسد و تولید ملی را زیر سوال می برد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمی رود.

 

 

معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به ایجاد و افزایش جذابیت در بازی های ایرانی اظهار کرد: جذابیت قاعدتا از طریق رقابت ایجاد می شود و وقتی تولیدکننده ایرانی بداند از نظر قیمتی قدرت رقابت را در بازار خواهد داشت، قطعا به سمت کیفی کردن بازی هایش می رود.

 

 

امیری در پاسخ به چگونگی برخورد با انتشار بازی های غیرقانونی گفت: اگر بازی در ایران صاحب داشته باشد، قاعدتا خود ناشر داخلی هم به عنوان یکی از بازوهای اجرایی ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز فعالیت خواهد داشت و مراکزی که نسبت به عرضه بازی از طریق غیرمجاز اقدام می کنند معرفی خواهند شد. امیدواریم ستادهای فرعی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در شهرهای مختلف فعال شود و ما اگر بتوانیم 50 درصد هم در جمع آوری بازی های خارجی توفیق داشته باشیم باز برای ما موفقیت است.

 

 

وی با اشاره به ورود مایکروسافت به کشورهای در حال توسعه مانند ایران و مقایسه آن با حضور بازی های خارجی اظهار کرد: در حوزه بازی تا الان افرادی که برای مذاکره رفتند هیچ توفیقی پیدا نکردند که بتوانند کپی رایت بازی های خارجی را تهیه کنند، اما زمزمه هایی به گوش می رسد که شرکت های خارجی با قیمت نازل تری برای بازارهای ایران بازی های خود را عرضه کنند.معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین خاطرنشان کرد: ما در برابر نرم افزار ویندوز که محصول انحصاری مایکروسافت است قدرت رقابت نداریم و ناچاریم از چیزی که اعلام می کند تبعیت کنیم، اما بازی های ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و توان رقابت را دارند که با اندکی گران شدن بازی و توجیه پذیر شدن ساخت بازی عملا بازی های کیفی ساخته شود، کما اینکه در حال حاضر هم بازی های شرکت های ما در حوزه موبایل با نمونه های خارجی برابری می*کند.

 

 

امیری در پایان با اشاره به نام گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در سال های گذشته آویزه گوش خود قرار دادیم، در بحث حمایت از تولید داخلی و بازی ها قدم های خوبی برداشتیم همچنان که سال گذشته هولوگرام حمایتی به بازی های ایرانی می دادیم و از شرکتی که بازی ایرانی تهیه و تولید می کرد حمایت می شد. برای دستور نام گذاری سال جدید نیز کارگروهی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای تشکیل شده و کارهایش را انجام می دهیم.

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام.

من با این روش مخالفم که وارد هر عرصه ای شدیم رقبا رو خاک کنیم تا خودمون پیشرفت کنیم. مثل جلوی واردات خودرو رو بگیریم تا خودمون بدون رقیب تولید کنید. همین میشه که خودروسازان بدون دغدغه و استرس ماشین های بی کیفیت و گرون و آلوده کننده میسازن میدن بیرون. مردم بیچاره هم مجبورن بخرن.

به نظر من بازی اگر خوب باشه و با کیفیت و خلاقانه. و همینطور تبلیغات خوب بکنه ایران که هیچی توی خارج هم میتونه بفروشه. مثل همین ارتش های فرازمینی.

کیفیت مهمه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آره من هم با هیهات موافقم:15:

 

مثل این که میان بعضی سایت ها خارجی(مثل:Wikia) رو پیلتر میکنن

که بعضی سایت ها ایرانی (مثل:مرد عنکبوتی)رنک شون بالا بیاد:41:

 

بعد بیان بگن با تلاش اعضا رنک وب سایت مون بالا اومد

آخه چه تلاشی کردین شما=))

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
;5100']سلام.

من با این روش مخالفم که وارد هر عرصه ای شدیم رقبا رو خاک کنیم تا خودمون پیشرفت کنیم. مثل جلوی واردات خودرو رو بگیریم تا خودمون بدون رقیب تولید کنید. همین میشه که خودروسازان بدون دغدغه و استرس ماشین های بی کیفیت و گرون و آلوده کننده میسازن میدن بیرون. مردم بیچاره هم مجبورن بخرن.

به نظر من بازی اگر خوب باشه و با کیفیت و خلاقانه. و همینطور تبلیغات خوب بکنه ایران که هیچی توی خارج هم میتونه بفروشه. مثل همین ارتش های فرازمینی.

کیفیت مهمه.

 

سلام.

باید عرض کنم که در اینجا شعر نو تلاوت فرمودم!!!

 

ما هر محصول "باکیفیت" که تولید کردیم باید برای وارداتش عوارض ببندیم، تا رفته رفته کالا های ایرانی رونق بگیرن.کالای ایرانی اگر امتحان نشه، نه توسط مردم کیفیت سنجی میشه و نه محبوب و همه گیر میشه. اگر واردات کالا های مشابه ایرانی رو بدون عوارض آزاد بذاریم، کالای ایرانی حتی به مرحله امتحان توسط مردم هم نخواهد رسید! این کلیست.

 

درباره بازی البته این نشدنیه، چون اولا ما که تقریبا نمیتونیم برای کنسول ها بازی بسازیم، به دلیل تحریم ها و کپی رایت و امثالهم گمون نمیکنم سونی و ماکروسافت بخوان که با شرکت های ایرانی همکاری داشته باشن.

ثانیا برای کامپیوتر هم، اصولا در ایران کسی نسخه ی اصلی خریداری نمیکنه که ما بخوایم عوارض ببندیم. همه یا کرک شده دانلود میکنند یا کرک شده سی دیشو میگیرن. پس گرون کردنش یا عوارض بستن بهش معنی نداره.

 

متاسفانه به دلیل دشمنی بی حد و حصر آمریکا با ایران و ایرانی، به نظرم بازی سازان ایرانی فقط میتونن در حوزه رایانه های شخصی بازی سازی کنند،ولی گرچه کارشون از نظر فنی تا حدی آسون تره اما پول ساز نیست، به این دلیل که اولا رقبای بزرگ و با ریشه ای دارن(مثلا در گونه ی مسابقه ای، رقبایی چون نید فور اسپید داره که ده ها سال قدمت و ریشه داره!) و ثانیا قیمت بازی های رقیب در حوزه رایانه های شخصی در ایران نزدیک به صفره (به دلیل کرک و غیره) و رقابت با چنین قیمت هایی سخته. اگر بازی ایرانی کمی گرون به بازار عرضه بشه کسی رغبتی برای خرید نخواهد داشت! و ثالثا بحث کرک هست ، خصوصا اگر بازی با کیفیت باشه، گروه هایی که کرک میکنند، سریع تر سراغ اون بازی میرن(مثل بازی باکیفیت ارتش های فرازمینی)، با کرک اون بازی، رشته ی درآمد بازی سازان قطع میشه.

 

برای همین بازی سازان ، مثل اهالی سینما، بیشتر ترجیح میدن که روی پروژه های ارزون و عامه پسند کار کنند. همونطور که در سینما روی پروژه های کمدی یا خانوادگی کار میکنند که ارزون تموم میشه و چون مورد علاقه مردم هست، فروش خوبی هم دارن. در حوزه بازی هم میل به این هست که با ساخت بازی های ارزون و عامه پسند که همون ساخت بازی برای گوشی های همراه هست (اندروید و آی او اس)، پول خوبی به جیب بزنن!

 

و اگر روزی، مثل سینما، پروژه های معمولا سفارشی که صرفا هدف فرهنگی(و غیره) دارن(مثل فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص)) در صنعت بازی سازی هم اجرا بشه، پول ساز نخواهد بود و هرچه پروژه بزرگتر باشه احتمال بازگشت سرمایه کمتر خواهد بود.

 

نتیجه گیری: درآمدزایی از طریق صنعت بازی سازی در ایران، فعلا آینده روشنی نداره که البته این یک فاجعه فرهنگیست.

یاعلی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.